Rafael biedt leerlingen de juiste passende begeleiding. Ieder kind krijgt onderwijs dat inspeelt op individuele mogelijkheden en beperkingen, om zo tot maximale ontwikkeling te komen. De juiste groepsindeling speelt daarbij een belangrijke rol.
Groepen
Uitgangspunt bij de indeling van de groepen zijn de behoefte en de hulpvraag van de leerlingen, die beschreven staan in hun ontwikkelingsperspectief (OPP). Op onze school hebben we 5 stromen: A, AB, B, C en D. De stromen A, AB en B zijn groepen met 12 tot 14 leerlingen waarbij begeleiding en onderwijs op ontwikkelingsniveau plaatsvinden De stromen C en D zijn groepen van 6 tot 8 leerlingen waarbij intensieve begeleiding en maatwerk in de behoefte aan ondersteuning en structuur geboden worden. Meer informatie hierover is te vinden in het document " stromenbeschrijving ". Deze is te vinden bij het kopje informatie.
Ontwikkelingsperspectief
Het ontwikkelingsperspectief is de inschatting van de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling voor een langere periode. Hiermee bepalen we welke leerroute een leerling gaat doorlopen gedurende zijn schoolloopbaan. Op Rafael werken we met de leerlingen toe naar de kerndoelen voor speciaal onderwijs. We hebben verschillende leerroutes ontwikkeld om die kerndoelen te halen. Op basis van het dossier en observatie kiezen we een route die het beste aansluit bij de mogelijkheden van de leerling.
Vakgebieden
Op Rafael wordt gewerkt met ontwikkelingsperspectief-vakgebieden, denk aan: schriftelijke taal, rekenen, mondelinge taal, wonen, leren leren, zelfbeeld en sociaal gedrag, en spel. Andere vakgebieden zijn: muziek, theater, beeldende vorming, burgerschap en bewegingsonderwijs.
Vakleerkrachten en specialisten
Het onderwijs in de groepen wordt verzorgd door groepsleerkrachten en onderwijsassistenten. Zij vormen de basis van het onderwijs. Zij worden ondersteund door de directeur, de afdelingsleiders, de orthopedagogen/psychologen, de intern begeleiders en de specialisten/vakdocenten. Enkele voorbeelden van specialisten/vakdocenten zijn de autismespecialist, de Rots en Water-vakdocent en de ondersteunende communicatiespecialist. Daarnaast zijn er ook administratieve medewerkers en conciërges aan de school verbonden.
Nauw bij de school betrokken zijn de jeugdarts, de zorgmedewerkers, de ambulant begeleiders, de logopedist en de fysiotherapeut vanuit een externe praktijk.
Varia Onderwijs
Binnen Rafael wordt er ook Varia-onderwijs geboden. Het betreft hier kinderen die op een zorglocatie zitten en middels de zgn. Varia-Wet een vorm van onderwijs op locatie kunnen krijgen. In overleg met het Samenwerkingsverband wordt er gekeken in welke vorm dit plaats kan vinden. Het gaat om een individueel werkmoment met doelen gericht op leren leren en aanbieden van enkele cognitieve vaardigheden. Dit varia-onderwijs wordt gegeven door een leerkracht van Rafael.
Daarnaast zijn op Rafael drie onderwijszorggroepen van onze zorgpartner Reinaerde gehuisvest. Dit zijn de groepen: Meeuw, Libelle en Roodborstje. Deze kinderen profiteren van de schoolse omgeving. In deze groepen komen leerkrachten van Rafael voor lesjes en begeleiden een aantal kinderen individueel. Het doel is om een aantal kinderen voor te bereiden op de overstap naar school en/of het aanbieden van (voorbereidende) schoolse vaardigheden. Deze kinderen vallen ook onder de “Variawet” en dit gaat ook in overleg met het Samenwerkingsverband.